دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد؟

میدانیم که دوربین مداربسته در راستا افزایش سطح امنیت در محیط‌های مختلف به کاربرده می‌شود. پس کاربران این تجهیزات تمایل دارند به فیلم‌های ذخیره شده، دسترسی داشته باشند و از این طریق به بررسی مشکلات ایمنی به وجود آمده بپردازند. همین موضوع باعث شده تا یکی از سؤالات مشتریان در زمان خرید این باشد که دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد؟ فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین در فضای ذخیره‌سازی آن نگه‌داشته می‌شوند. ظرفیت فضای ذخیره‌سازی هر دوربین مقدار متفاوتی بوده و می‌تواند در مدت‌زمان نگهداری فیلم‌های ذخیره شده، تأثیر بگذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی مدت زمان ضبط دوربین مداربسته بپردازیم.

مدت‌زمان نگهداری فیلم‌های ضبط شده در دوربین مداربسته

همان‌طور که اشاره کردیم، به صورت کلی عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر این موضوع تأثیر بگذارند. به همین دلیل ما نمی‌توانیم به صورت مشخص بگوییم که دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد. برای بررسی این موضوع باید تمام این عوامل را در نظر داشته باشیم. تنها نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد و می‌توانیم به آن استناد کنیم این است که تصاویر ضبط شده برای همیشه در حافظه دوربین باقی نخواهند ماند. در این راستا برخی از عوامل مؤثر در این زمینه را معرفی می‌کنیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره مدت‌زمان نگهداری فیلم‌ها به دست آورید.

تعداد و ظرفیت هارددیسک

در راستای آگاهی نسبت به اینکه دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد، باید به بررسی تعداد و ظرفیت هارددیسک دستگاه بپردازیم. درواقع می‌توانیم این موضوع را یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه بدانیم. دستگاه‌های DVR و NVR که در تکمیل تجهیزات دوربین مداربسته به کار گرفته می‌شوند، هیچ‌گونه حافظه داخلی ندارند و نمی‌توانند اقدام به ذخیره‌سازی تصاویر بکنند. از این رو در زمان خرید دوربین مداربسته، باید هارددیسک مجزا برای آن خریداری کنید. بدیهی است که هر اندازه تعداد هارددیسک خریداری شده و فضای ذخیره‌سازی آن‌ها بیشتر باشد، فیلم‌ها نیز برای مدت‌زمان طولانی‌تر بر روی آن باقی می‌مانند.
برخی از دوربین‌ها دارای حافظه داخلی هستند، اما این حافظه نیز محدود بوده و نهایتا شما به هارددیسک مناسب برای ذخیره‌سازی نیاز خواهید داشت.

قیمت و خرید دوربین مداربسته

رزولوشن و کیفیت تصاویر ضبط شده

میدانیم که دوربین‌های مداربسته با کیفیت و رزولوشن‌های مختلف تصاویر در بازار وجود دراند و شما بسته به کاربردی که در نظر دارید، می‌توانید از بین آن‌ها به انتخاب بپردازید. در برخی از مواقع نیز ممکن است در یک سیستم مداربسته، چند دوربین با کیفیت‌های مختلف وجود داشته باشد. در این حالت فضای ذخیره شده توسط فیلم‌های هر دوربین، با دیگری متفاوت خواهد بود. کیفیت تصویر دوربین‌های مداربسته در سیستم با عباراتی مانند مگاپیکسل و یا HD، Full HD، 4K نمایش داده می‌شوند.
شما باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید که فضای موردنیاز برای ذخیره‌سازی هرکدام از این کیفیت‌ها، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به عبارتی هرچه کیفیت تصویر بالاتر باشد، به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و بالاتری هم نیاز خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود تا درنهایت، حجم هارددیسک شما زودتر از موعد پر شود. پس اگر می‌خواهید به صورت دقیق بدانید که دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد، باید درباره رزولوشن و کیفیت تصاویر ثبت شده نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

تعداد دوربین‌های به کاربرده شده

دیگر فاکتور مؤثر در این زمینه که باید به آن توجه داشته باشیم، تعداد دوربین‌های به کار گرفته شده در یک سیستم مداربسته است. در برخی از مواقع ممکن است برای پوشش دهی کامل محیط، از تعداد دوربین مداربسته بیشتری استفاده شود. در این حالت حجم تصاویر ارسال شده به دستگاه ضبط نیز بیشتر خواهد بود و درنهایت ظرفیت هارددیسک نیز سریع‌تر پر می‌شود.
پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که تعداد دوربین مداربسته به کاربرده شده، با مدت‌زمان نگهداری فیلم توسط دوربین، ارتباط معکوس دارد. هراندازه تعداد دوربین‌های نصب شده بیشتر باشد، فیلم‌ها و تصاویر ذخیره شده، برای مدت‌زمان کوتاه‌تری در سیستم باقی می‌مانند. از این رو توصیه می‌کنیم که دوربین‌ها را در بهترین و مناسب‌ترین زاویه‌ها نصب کنید تا میدان دید مناسب و کاملی داشته باشند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تعداد دوربین‌های به کاربرده شده در سیستم شود.

سرعت فریم در ضبط تصاویر

به صورت کلی تصاویر متحرک ویدئو، با در کنار هم قرار گرفتن چندین فریم متفاوت تشکیل خواهند شد. فریم ریت و یا نرخ فریم دوربین را باید تعداد فریم‌های تشکیل‌دهنده یک ثانیه از ویدئو معرفی کنیم. فریم ریت را می‌توانیم به عنوان یک فاکتور مهم دیگر در این زمینه بدانیم که تأثیر بسیار زیادی در مدت‌زمان نگهداری فیلم‌های ضبط شده دارد.
افزایش فریم ریت ویدئوها، باعث می‌شود تا تصاویر روان‌تر و واضح‌تر به چشم آیند، اما از طرف دیگر این موضوع می‌تواند باعث پر شدن سریع‌تر فضای ذخیره‌سازی شود. معمولا چشم انسان بیشتر از 15 فریم در ثانیه را به صورت متحرک و باکیفیت مناسب می‌بیند. اگر تمایل دارید که از پر شدن فضای ذخیره‌سازی دوربین خود در کوتاه‌مدت جلوگیری کنید، می‌توانید فریم ریت تصاویر را در محدوده 15 تنظیم کنید. با اطلاع از نرخ فریم تصاویر، می‌توانید متوجه شوید که دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD چیست؟


حالت ضبط دستگاه

دیگر فاکتوری که برای از مدت‌زمان نگهداری فیلم دوربین مداربسته باید از آن آگاهی کافی داشته باشیم، حالت ضبط دستگاه است. به صورت کلی دستگاه‌های NVR DVR، دارای حالت‌های مختلفی برای ضبط هستند که شما می‌توانید بسته به نیاز خود، از بین آن‌ها مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. انتخاب درست در این زمینه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در مدت‌زمان نگهداری فیلم دوربین مداربسته داشته باشد، از این رو به هیچ‌عنوان این موضوع را نادیده نگیرید. معمولا رایج‌ترین حالت ضبط در این دستگاه‌ها، حالت 24 ساعته است. در این حالت دوربین به صورت پیوسته و 24 ساعته مشغول ضبط ویدئو است. همین موضوع باعث می‌شود تا فضای هارددیسک بسیار زودتر پرشده و سیستم نتواند فیلم‌های قبلی را نگه دارد. درصورتی‌که در محیط شما مسائل امنیتی از سطح امنیتی بسیار بالایی قرار ندارند، توصیه می‌کنیم که از این حالت برای ضبط ویدئو استفاده نکنید. حالت دیگری که در این دستگاه‌ها وجود دارد، با عنوان تشخیص حرکت شناخته می‌شود.
چنانچه شما از این حالت برای ضبط ویدئو استفاده کنید، تنها در مواقع ایجاد حرکت، ضبط فعال خواهد شد و در سایر مواقع که تصاویر تکراری و فاقد اهمیت هستند، ضبط اتفاق نمی‌افتد. این حالت به شما کمک می‌کند تا در فضای ذخیره‌سازی هارددیسک خود صرفه‌جویی کرده و از پر شدن آن با تصاویر کم‌اهمیت و تکراری، جلوگیری کنید.

مدت‌زمان مناسب ضبط دوربین مداربسته

مدت‌زمان مناسب برای نگهداری از تصاویر ضبط شده

به صورت کلی نمی‌توانیم یک بازه زمانی مشخص و واحد برای نگهداری تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته مشخص کنیم. این زمان به قوانین و مقررات مکان‌های مختلف وابسته بوده و بر همین اساس تعریف می‌شود. در برخی از کشورها به دلیل رعایت قوانین مربوط به حریم خصوصی افراد، این ویدئوها برای مدت کوتاهی نگهداری شده و بعدازآن باید به صورت دائمی حذف شوند.
همچنین مدت‌زمان نگهداری این تصاویر می‌تواند به شرایط امنیتی محلی که دوربین در آن نصب شده است نیز وابسته باشد. در برخی از محیط‌ها ممکن است تصاویر یک ماه و یا حداکثر یک سال ذخیره شده و بعدازآن پاک شوند. درصورتی‌که در شرایط امنیتی ویژه، ممکن است به نگهداری تصاویر به بیشتر از یک سال نیاز باشد. پس برای پاسخ به سؤال دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد، باید علاوه بر ویژگی‌های دوربین و عوامل مؤثر در بخش‌های قبلی، این مورد را نیز اضافه کنید تا درمجموع بتوانید نتیجه درستی به دست آورید. در راستای استفاده بهینه و مناسب از سیستم دوربین مداربسته، توصیه می‌کنیم که حتما قبل از نصب دوربین دراین‌باره اطلاعات کافی به دست آورید.

سخن پایانی

دوربین‌های مداربسته در دو نوع حافظه‌دار و بدون حافظه در بازار وجود دارند و شما می‌توانید بسته به کاربردی که در نظر دارید، از بین آن‌ها انتخاب کنید، اما به صورت کلی با انتخاب هر مدل، نهایتا شما به هارددیسک برای ذخیره‌سازی تصاویر نیاز خواهید داشت. حافظه دوربین‌ها بسیار محدود بوده و نمی‌تواند گنجایش حجم بالای تصاویر را برای طولانی‌مدت داشته باشد. در راستای بررسی سؤال دوربین مداربسته تا چند روز فیلم نگه می‌ دارد، به بررسی کامل تمام عوامل مؤثر در حافظه دوربین پرداختیم تا شما اطلاعات کامل و دقیقی در این باره به دست آورید. بر اساس روش‌هایی مانند کاهش نرخ فریم، کاهش کیفیت تصاویر، تغییر حالت فیلم‌برداری و … می‌توانید به سادگی زمان نگهداری تصاویر ضبط شده را افزایش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.