دوربین مداربسته ضد مه و گرد و غبار (defog)

دوربین‌های مداربسته اکثراً در فضای بیرونی نصب می‌شوند به همین علت انتظار می‌رود که آن‌ها در هر ساعت شبانه روز عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال باید به این نکته نیز توجه کرد که این دوربین‌ها اغلب در معرض نور شدید آفتاب، باران، مه و گرد و غبار هم قرار دارند. این شرایط محیطی تأثیرات منفی زیادی بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته دارد؛ به طوری که دیگر جزئیات صحنه به وضوح دیده نمی‌شود. در اینجاست که دوربین مداربسته ضد مه و گرد و غبار یا دوربین defog به میدان می‌آید. اما این نوع دوربین چیست و چگونه کار می‌کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها و اطلاعات بیشتر در مورد دوربین مداربسته ضد گرد و غبار ادامه این مقاله را از دست ندهید.

دوربین مداربسته ضد مه و گرد و غبار چیست؟

در سراسر نقاط جهان از تکنولوژی دوربین‌های مداربسته جهت بالاتر بردن سطح امنیتی فضاهای داخلی و بیرونی استفاده می‌شود. تصویربرداری این دوربین‌ها به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته می‌تواند در زمان وقوع رخدادهایی مانند سرقت با ثبت چهره و یا شماره پلاک خودرو به عنوان یک مدرک معتبر، کمک باارزشی به شمار بیاید. به همین سبب داشتن تصاویر باکیفیت برای اغلب مردم اهمیت زیادی دارد. با توجه به این موضوع و تقاضای بالای افراد، برخی شرکت‌های تولیدکننده این دوربین‌ها دست به ساخت نوعی دوربین مداربسته با تکنولوژی Defog زدند.
این دوربین‌ها مخصوص شرایط سخت طراحی‌شده بودند تا در آب‌وهواهای محیطی نامناسب برخلاف دوربین‌های مداربسته معمولی بتوانند تصویری باکیفیت بالا را ارائه دهند. در دوربین مداربسته Defog سنسورهای حساس به گرد و غبار و مه تعبیه می‌شود. این سنسورها مجهز به فناوری مه‌زدایی که یکی از مهم‌ترین فناوری‌ها برای نظارت در فضای باز است، هستند زیرا ذرات حاوی رطوبت و بخار در مه به عنوان عامل اصلی کاهش کیفیت تصویر دوربین‌های مداربسته شناخته می‌شوند. نسبت کنتراست پایین در مه گرفتگی، کیفیت تصویر را کاهش خواهد داد اما در دوربین Defog برای ثبت تصاویر دیگر با چنین مشکلی روبه رو نیستیم.

دوربین مداربسته دیفاگ چگونه کار می‌کند؟

شیوه عملکرد دوربین مداربسته Defog برای ثبت تصاویر باکیفیت به این صورت است که یک عدسی پیشرفته با توانایی تشخیص مه و گرد و غبار در دوربین به کاررفته تا بتواند زمانی که ذرات آب و یا ریز گردها در هوا معلق هستند آن‌ها را تشخیص دهد. عدسی برای داشتن تصاویر باکیفیت باید بتواند چگالی مه را در قسمت‌های مختلف بشناسد. هوش مصنوعی به کاررفته در دوربین با کمک یک فیلترینگ تا جایی که تصویرمی تواند حالتی طبیعی و کاملاً واضح به خود بگیرد و کار بهبود کیفیت تصویر ادامه پیدا می‌کند. در این نوع دوربین مداربسته دو الگوریتم وجود دارد که شامل:

قیمت دوربین مداربسته بولت

الگوریتم افزایش کیفیت تصویر

الگوریتم اول در تلاش است تا کیفیت تصاویر دوربین با بیشتر شدن کنتراست نور و تصویر بیشتر شود. درواقع این الگوریتم سبب شده تا ما تصاویر باکیفیت و جزئیات بهتری داشته باشیم و در فیلم‌های دوربین مداربسته اثری از مه و گرد و غبار نباشد.

الگوریتم بازیابی جزئیات تصویر

شیوه کار این الگوریتم در قسمت‌هایی با الگوریتم قبلی تفاوت دارد. به این صورت که اول عامل تأثیرگذار در پایین آمدن کیفیت تصاویر شناسایی می‌شود. سپس بازسازی قسمت‌هایی از تصویر که براثر گرد و غبار و یا مه دچار افت کیفیت شده‌اند دوباره ساخته خواهند شد.

قیمت دوربین مداربسته اسپید دام

انواع دوربین مداربسته ضد مه و گرد و غبار

امروزه دوربین مداربسته Defog مانند اغلب وسایل الکترونیکی در انواع مختلفی تولید می‌شود. این ابزارها را می‌توان بر اساس بدنه، لنز و کیفیت تصویر در انواع مختلفی طبقه‌بندی کرد:

 انواع دوربین مداربسته ضد گرد و خاک بر اساس بدنه

دوربین‌های ضد مه و گرد و غبار بر اساس شکل ظاهری خود در چندین نوع مختلف تولید می‌شوند. به عنوان‌مثال دوربین مداربسته دام، اسپید دام، دوربین بولت و… می‌توانند از انواع دوربین‌های مداربسته Defog باشند. اما با توجه به این‌که دوربین‌های مداربسته ضد مه بیشتر برای فضاهای باز و اماکن بیرونی استفاده می‌شوند می‌توان بر اساس شکل ظاهری، این تکنولوژی را در دو نوع دوربین مداربسته اسپید دام و بولت بیشتر از سایرین مشاهده کرد.

جهت خرید انواع انواع دوربین مداربسته ضد گرد و غبار با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

انواع دوربین مداربسته ضد مه بر اساس لنز

در انواع مختلف دوربین مداربسته Defog لنزهای تصویر گوناگونی دیده می‌شود اما به طورمعمول لنز تصویر در دوربین‌های مداربسته به دو صورت ثابت و متغیر دیده می‌شود که این لنزها امکان چرخش یا فوکوس را نیز دارند. تفاوت این دو در این است که لنز تصویر ثابت دارای بک فاصله کانونی ثابت است اما لنز تصویر متغیر برخلاف آن‌یک فاصله کانونی متغیر دارد. انواع متغیر این لنزها به دو شکل موتورایز و وریفوکال تولید می‌شوند که لنزموتورایز به فناوری کنترل از راه دور مجهز شده است.

 انواع دوربین مداربسته defog بر اساس کیفیت تصویر

دوربین‌های مداربسته ضد مه باکیفیت تصویر و رزولوشن‌های مختلفی توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند. این بدین معناست که هر چقدر رزولوشن تصویر خروجی دوربین مداربسته Defog بالاتر باشد، شما تصاویر باکیفیت‌تری در اختیار خواهید داشت.

انواع دوربین مداربسته ضد گرد و غبار بر اساس فناوری

این دوربین‌های مداربسته ازنظر تکنولوژی به دو نوع آنالوگ و تحت شبکه دسته‌بندی می‌شوند. عملکرد این دوربین‌ها به این صورت بوده که دوربین مداربسته آنالوگ تصاویر را به شیوه آنالوگ و از طریق یک کابل کواکسیال به دستگاه DVR ارسال می‌کند اما دوربین مداربسته تحت شبکه که به آن دوربین IP نیز گفته می‌شود تصاویر به کمک کابل شبکه به دستگاه NVR می‌فرستد.

کاربرد دوربین مداربسته ضد مه و گرد و غبار

کاربرد دوربین مداربسته ضد مه و گرد و غبار

با توجه به مطالب گفته‌شده در بالا مطمئناً تا حدودی با این نوع دوربین‌های مداربسته آشنا و از نحوه عملکرد آن‌ها آگاه شده‌اید. بنابراین تشخیص این موضوع که آن‌ها بیشتر در چه اماکنی استفاده‌شده و چه کاربردی دارند نباید برایتان سخت باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم دوربین مداربسته ضد مه مخصوص فضاهای بازی است که ثبت تصاویر باکیفیت و جزئیات بالا برای مسئولان آن محل از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاین‌رو این دوربین‌ها بیشتر در مکان‌هایی مانند جاده‌ها، بندرها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، بزرگراه‌ها، محوطه بیرون باشگاه‌ها، باغ‌ها، نصب جهت خواندن پلاک ماشین و…کاربرد دارند.

نحوه تشخیص دوربین مداربسته ضد مه در زمان خرید

جالب است بدانید که دوربین مداربسته ضد مه در حقیقت ازلحاظ ظاهری تفاوت زیادی با دیگر دوربین‌های مداربسته ندارد. درواقع تفاوت اصلی تنها در قابلیت و تصویربرداری باکیفیت دوربین شما است. به همین خاطر برای مطمئن شدن از اینکه یک دوربین مداربسته ضد مه است یا نه می‌توانید به قسمت Data Shit آن دوربین مراجعه کنید. درصورتی که در اطلاعات دوربین کلمه Defog را مشاهده کردید، بدین معنی است که این دوربین به فناوری ضد مه مجهز شده است.


بیشتر بخوانید: دوربین بولت چیست و چه مزایایی دارد؟


کدام دوربین‌ها به این تکنولوژی مجهز هستند؟

می‌توان دوربین‌های مداربسته زیادی را یافت که به تکنولوژی مقاومت در برابر شرایط نامناسب جوی مجهز هستند اما دوربین‌های مداربسته اسپید دام و outdoor از دوربین‌های معروف مجهز به این تکنولوژی هستند. این نوع دوربین‌های مداربسته اکثراً در فضاهای بیرونی نصب می‌شوند و به همین علت بیشتر در معرض باد، باران و گرد و غبار، مه و سایر ذرات جوی قرار دارند.

مزایا و معایب استفاده از دوربین‌های مداربسته ضد مه

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت دوربین مداربسته defog را می‌توان توانایی آن در ارائه تصاویر خوب و باکیفیت حتی در شرایط جوی نامناسب دانست. ساختار این دوربین‌ها به گونه‌ای است که به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا گرد و غبار و یا باران و برف در کار ارسال تصاویر اختلال ایجاد کند.
اما در عین حال این ساختار و بهره منده دوربین مداربسته ضد مه از این تکنولوژی سبب شده تا در مقایسه با دیگر انواع دوربین مداربسته افراد هزینه‌های بیشتری جهت نصب و استفاده از آن پرداخت کنند که همین خود عیب بزرگ دوربین مداربسته Defog محسوب می‌شود.

قیمت دوربین مداربسته دیفاگ

ویژگی‌های مختلفی همچون برند انتخابی، برد دید در شب دوربین، نوع لنز دوربین، کیفیت تصاویر، قابلیت دید در شب، نوع و مدل آن و… در تعیین قیمت دوربین مداربسته دیفاگ تأثیر می‌گذارند. به همین علت این دوربین‌ها با قیمت‌های گوناگون در بازار ارائه می‌شوند.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر دوربین‌های مداربسته مختلفی در انواع زیادی ازنظر ظاهری، کارایی و نیاز کاربر تولید و به بازار  ارائه می‌شوند که دوربین‌های مداربسته Defog نیز یکی از آن‌ها است. اگر شما نیز قصد تهیه این مدل دوربین‌ها رادارید بهتر است قبل از هر تصمیمی، قابلیت‌ها و قیمت دوربین‌های مداربسته را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید بسته به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین مشورت با یک فرد آگاه در این زمینه و یا مطالعه مقاله‌های مربوطه می‌تواند تا حد زیادی در بهینه‌سازی هزینه‌هایتان تأثیرگذار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.